tirsdag 30. juni 2015

Granskuddsirup

Hei alle sammen.
Jeg har en stund hatt lyst til å lage granskuddsirup. Så Miro (hunden vår) og jeg la ut på vår vanlige skogstur, men denne gangen med pose for å plukke nyskudd fra de flotte granene som vokser der.
Vel hjemme var det å sette godsakene på koking. Det skal kokes i en halv time på middels varme under lokk. Vannet skal dekke skuddene såvidt.
Etterpå skal granskuddene siles av. Vesken skal kokes sammen med sukker, man kan beregne ca 15dl veske og 10dl sukker, kokes på middels varme til det tykner, det tar en tid. Fargen forandrer seg til en vakker rødfarge. Den tykner også etter avkjøling. Man kan teste det ved å ta to ss sirup i ett glass og avkjøl det i vannbad, da ser du hvor tykk den blir. Den skal være litt flytende.
Nydelig smak og lekker farge.
Ahhh, mye vakker å finne i naturen.
I dag var det igjen en fin dag her i Vesterålen og jeg har fridag, så deilig.
Mannen i huset er en flink kokk og overrasker stadig med noe godt og slike fine varme dager smaker det godt med rømkolle. Blir du fristet?
Ønsker alle en fin uke videre.


5 kommentarer:

  1. Det ser så spennande ut med granskuddsirup. Kanskje eg skulle prøvt det ein dag ..?
    Og rømmekolle, nydeleg, lenge sidan eg smakte.
    Takk for mange fine bilde og fristande godsaker.

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg får ikke kommentert i Fiksemalla-bloggen din, men her gikk det visst! Gratulerer som vinner av etasjeboksen fra Balders Hage! Jeg har sendt dem adressen din i dag, og håper du mottar gevinsten om kort tid! Den vil sikkert passe på retro kjøkkenet ditt! Du kan kontakte meg på cathjust alfakrøll online.no. Ha en fin helg nordpå! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  3. I'm back i blogglandia :)

    Måtte selvfølgelig følge deg her. Har laget et innlegg om Finnmark festdrakt og sølvet

    Godt nyttår

    Klem. Lene Sofie

    SvarSlett